Natursnokar

Natursnokgrupp i Kungälv-Kärna. Barn mellan 8 och 12 år är välkomna.

Rapport Snokträff 2: Hållsungamyren. Vi träffades i reservatet och gick den fina rundslingan. Snokade runt på ängarna, klättrade högt upp till en grotta och lekte pepparkasjage. Åt vår picknick och fick kaffe och hembakt kaka! ARTLISTAN: Vi tittade på växter som blommade så fint på de kortbetade ängarna och ner mot våtmarken. Tre gula blommor som ser snarlika ut innan man sätter sig ner och vänder på bladen; revsmörblomma, gåsört och blodrot blommade sida vid sida. Junfrulin (den vackert lila-blå, blad av orkidéen Fläckigt nyckelblomster, daggkåpor, starr (Carex). Barnen är otroliga och hittar nya arter hela tiden och pekar och frågar. Även vi vuxna fick frossa i roliga arter och se ängsfräken, åkerfräken och sjöfräken med sina olika udda spor-stänglar och Sköldbladsmöja såg vi i full blom på slutet i leran vid bäcken. Spinnare, spindlar och skalbaggar, lavar och en bladlevermossa blänkte i grottans fuktiga mörker. Tack gänget för en trevlig utflykt, jag återkommer med förslag på nästa träff om ett tag. Har ni foton ni vill dela, så e-maila mig gärna!

Rapport Snokträff 1 Salamandrarna i dammen. Natursnoksgruppen träffades ute vid Överön och lekte lite på de fina kortbetade kullarna mot havet, bland trift, mandelblom och gräset ”vårbrodd” sedan gick vi till en damm och håvade och sorterade djuren i burkar, var och en efter sin art. Buksimmare, virvelbagge, större och mindre vattensalamander. Sedan täljde några grillpinnar och alla åt medhavd matsäck till lunch. Efter det gick vi till en förvildad lövskog och klättrade i träd och såg alsumpskogen. Det var en härlig dag och jättemysiga ungar och vuxna som hade roligt i vårgrönskan!
Bilder: Anna Posserud