Natursnokar

Natursnokgrupp i Kungälv-Kärna. Barn mellan 8 och 12 år är välkomna.

Läs om våra träffar på facebook, anmäl att du kommer till nästa träff!

Hej Natursnoksfamiljerna!

Årets första Natursnoksträff blir helgen 25-26 mars. Samling Överöns busshållplats där vi ses  kl 14.00 och går upp i skogen tillsammans. Vi går till en liten timmerstuga i skogen och fikar i solen och letar vårtecken. De som vill kan sova över i stugan (ta med en sovsäck) eller tälta (ta med tält). Barnen kan bygga egna kojor i skogen medan de vuxna grillar i solnedgången. De som inte vill sova över kan bara hänga med på dagens aktiviteter och vandra hemåt när de är nöjda med skogsluft.
Natursnoksgruppen kommer att växa med våra deltagare, och åldersintervallet flyttar upp ett år varje år, så i år välkomnar vi barn mellan 9 och 13 år. Nästa år blir 10-14 år. Drömmen är att när de är 15-19 år så packar de ryggsäckarna och sticker tillsammans till Sarek eller Öland i en vecka, utan oss! (Då får vi starta en föräldragrupp dessutom. 😉 ) Men, blir det inte så är det också okej, har vi mysiga utflykter med gott fika och andra naturintresserade familjer så är det också härligt! Vi kommer ha en träff var fjärde vecka i vår, oftast 11.00-15.00 på lördagar.
Jag lägger ut en notis på vår FB-grupp också och där kan ni anmäla om ni kan komma den 25 e mars och diskutera om ni behöver låna tält osv så löser vi det. 🙂
Väl mött!
Karin, Per o Astrid

Alla Rapporter från Snokträffarna under 2022 finns på facebook https://m.facebook.com/groups/4311908605579353/

Rapport Snokträff 2: Hållsungamyren. Vi träffades i reservatet och gick den fina rundslingan. Snokade runt på ängarna, klättrade högt upp till en grotta och lekte pepparkasjage. Åt vår picknick och fick kaffe och hembakt kaka! ARTLISTAN: Vi tittade på växter som blommade så fint på de kortbetade ängarna och ner mot våtmarken. Tre gula blommor som ser snarlika ut innan man sätter sig ner och vänder på bladen; revsmörblomma, gåsört och blodrot blommade sida vid sida. Junfrulin (den vackert lila-blå, blad av orkidéen Fläckigt nyckelblomster, daggkåpor, starr (Carex). Barnen är otroliga och hittar nya arter hela tiden och pekar och frågar. Även vi vuxna fick frossa i roliga arter och se ängsfräken, åkerfräken och sjöfräken med sina olika udda spor-stänglar och Sköldbladsmöja såg vi i full blom på slutet i leran vid bäcken. Spinnare, spindlar och skalbaggar, lavar och en bladlevermossa blänkte i grottans fuktiga mörker. Tack gänget för en trevlig utflykt, jag återkommer med förslag på nästa träff om ett tag. Har ni foton ni vill dela, så e-maila mig gärna!

Rapport Snokträff 1 Salamandrarna i dammen. Natursnoksgruppen träffades ute vid Överön och lekte lite på de fina kortbetade kullarna mot havet, bland trift, mandelblom och gräset ”vårbrodd” sedan gick vi till en damm och håvade och sorterade djuren i burkar, var och en efter sin art. Buksimmare, virvelbagge, större och mindre vattensalamander. Sedan täljde några grillpinnar och alla åt medhavd matsäck till lunch. Efter det gick vi till en förvildad lövskog och klättrade i träd och såg alsumpskogen. Det var en härlig dag och jättemysiga ungar och vuxna som hade roligt i vårgrönskan!
Bilder: Anna Posserud