Svartedalen

I boken Svartedalens pärlor kan du läsa om denna spännande vildmark. Svartedalen erbjuder tysta områden, naturskogar med gran och tall, mäktiga bergsbranter, mossar, raviner, utsiktsplatser, sjöar, slingrande bäckar och trolska områden. Bohusleden går genom området och i boken hittar du förslag till olika vandringar och en karta  i 1:25000. Bok och karta finns att köpa i bokhandeln och på turistbyrån i Kungälv. Naturskyddsföreningen ordnar flera guidade vandringar under våren och hösten 2021, se Kalendern. Vandringarna har olika inriktning. Vi spanar efter fåglar och växter och stannar vid gamla boställen som t ex Bokedalen eller torpruiner som t ex Rävaklämma. Vi passerar Hungersvattens branta stränder och kommer fram till den vackra Stenstugan.  Information och kontaktuppgifter finns i vårt program i Kungälvsbygden. Svartedalen utsågs 2014 av WWF till en av Sveriges pärlor. Läs mer om Svartedalen på Föreningen Rädda Svartedalens vildmarks hemsida, Södra Bohuslän, Kungälvs kommuns hemsida och Länsstyrelsens hemsida