Slåtterjubileum 2016

Lyckat jubileum för ängsverksamhetenLinné

Lördagen 30 juli var det slåtterfest på Kolebacka. I år var det femte gången vi slog ängen vid Kolebacka och för att uppmärksamma detta jubileum ordnade Ängsgruppen en del festligheter. Slåttergillet inleddes med en blomstervandring utöver det vanlig, ledd av självaste Carl von Linné i full 1700-talsmundering, föredömligt gestaltad av Öckeröbotanisten Håkan Olsson. Sedan vidtog lieslåtter till toner av folkmusik från våra tvenne spelmän. Naturligtvis bjöds det även på ett slåtterfika av det festligare slaget med ost och kex, vetebröd och läcker tårta. Under fikat fick vi ett intressant föredrag av representanter från biodlarföreningen om binas viktiga roll i naturen. Totalt deltog ett trettiotal vana och ovana liemän och -kvinnor i firandet. Nu står två vackra hässjor och pryder ängen några veckor framöver. När det torkat kommer det att tas om hand till djurfoder. Sedan släpps korna på efterbete.